Køb af Mini

Sidst opdateret for 2 år siden
MCD-admin
*******************************************
Køb af Mini
*******************************************

af Carsten "Jelshøj" Rasmussen



Har du tænkt dig at købe en Mini denne sommer?

Altså en rigtig Mini. Ikke den der BMW kopi, der får påklistret alle den rigtige Minis egenskaber.
Lad være! Eller...........lad være med at tænke rationelt. Brug hjertet, følelserne.

Minien er en fantastisk bil, der kan give masser af oplevelser, gode som dårlige.
Og opmærksomhed får man også. Gamle som børn vender sig, og kigger, når der kører en Mini forbi.


Og så frem med det kritiske blik

Ikke nødvendigvis på samme måde, som havde det været noget nymodens transportmiddel. Deres døre og klapper sidder præcist, og lukker ordentligt. Hjulene sidder ens i begge sider, motoren drypper ikke olie. Ikke væsentligt i hvert fald.

Og sådan kan man skamrose den moderne bilteknik i en uendelighed. Ikke Minien...... Spøg til side. Bilkøb kræver et kritisk blik. Det bedste forslag? Hank op i en Mini kender, og lad vedkommende være et ekstra sæt øjne, der ikke er blevet forblændet af kærlighed til lige netop den Mini, du er faldet for.


De ruster! Kort og godt.

Under forlygterne, øverste bagerste hjørner på forskærmene.

Dørstolper ind mod dørene.

Ud med måtterne, bunden ruster ofte i de yderste hjørner, både for og bag.
Under bagsædehynden ud mod hjulkasserne bag.

I lommerne under de bagerste sideruder, gemmer sig ofte spændende ting.

Ca. midt for under dørene, i sidepanelerne, skal der være et hul til donkraften. De er ofte dækket med et stykke plade. Det kan være tegn på, at donkraftbeslaget er rustet væk.

Hjulkasser bag, ind mod kabinen, og tilsvarende bagud, ind mod bagagerummet er der ofte gennemtæringer.

Bagpanel og bagerste del af bagagerums bunden. Der er flere lag plade, som er en skidt kombination, når det gælder chancer for rust.

Taghjørnerne, og øverste stykke af de forreste dørstolper. Men det ses tydeligt, ulykkerne sidder jo næsten i øjenhøjde.

Kig også grundigt på bagbroen. Hvis de flade langsgående stykker er gustne, er der stor risiko for, at mere kritiske dele af bagbroen er ramt også.

Dørtrin og dørbunde. Og mens vi er ved dørene. Ofte er der slør i hængslerne. Ikke at det behøver være kritisk, men det præger helhedsindtrykket, når dørene ikke lukker bare nogenlunde.


www.miniclubdk.dk/images/mini_skal.jpg
Typiske steder på en Mini, hvor man skal kigge efter rust!


Mekanikken er samme sang.

Oliespild. At der hænger en enkelt dråbe under gearkassen, er ikke det store at bekymre sig om. Er det hele pladret til, er der lidt mere grund til at bekymre sig. Det kan være pakdåser hist og pist. Det kan være en pakdåse bag svinghjulet. En lidt mere besværlig reparation.

Forkæden rasler ofte på de ældre modeller. Betyder ikke alverden, omend det ikke gavner motorens egenskaber.
At udskifte den betaler sig ikke. Men det er jo en anden snak!

Lidt ventilstøj er helt normalt.

Tag et kig ned i køleren, om vandet er mere mudderfarvet end farvet af frostvæske.

Hvordan ser olien ud på oliepinden? Kulsort, så trænger den til udskiftning. Og er der decideret overfladerust på den øverste kant af oliefilteret, så har det knebet med vedligeholdelsen.

Motoren skal trække pænt og jævnt under acceleration. Gearkassen er sjældent helt lydefri. Prøv at køre med ca. 60 i fjerde, skift så ned i anden gear. Synkromeshen skal kunne holde til det.

Lidt tøven, lidt modstand i gearstangen ved nedskift til anden gear, er helt normalt.

En smule blålig røg er næsten umuligt at undgå.

Står man bag bilen, når motoren gasses lidt op, er en smule røg acceptabelt. Er motoren ny renoveret, er det en anden snak.

Kan den køre lige ud af sig selv? Minien skal så vidt muligt bremse lige. Især med skivebremser.

Håndbremsen skal naturligvis virke.

Rumle eller knæklyde ved drejning tyder på slidte drivled.

Rusk i hjulene! Kun en smule slør i forhjulene er acceptabelt.
Helst intet i baghjulene. Slør i baghjulene kan være svingarmene, der har manglet fedt, og derved slidt i stykker.

Se efter om den står lige højt i begge sider, for og bag. Det kan være en bagatel, det kan være fjedrene, der er klappet sammen.

Tjek alt det elektriske (den smule, der er). Hvordan ser ledningsnettet i motorrummet ud. Ikke alt for mange lapperier.....

Afslutningsvis er der jo helhedsindtrykket. Om man står med en god fornemmelse.
Om man tør tage springet.

Gør det bare!

Og jeg holder stadig af Minien!
Carsten
Du kan se alle debatter i dette debatområde.
Du kan ikke påbegynde en ny diskussion i dette debatområde.
Du kan ikke skrive nye svar i denne debat.
Du kan ikke oprette en afstemning i dette debatområde.
Du kan ikke uploade filer i dette debatområde.
Du kan downloade tilknyttede filer i dette debatområde.